fredag 9 mars 2012

En cool uppgift om is

Uppgift 1: Ismannen kom med isen, men varifrån fick han is mitt i sommaren före den tid vi fick elektriska frysar?

Uppgift 2: Experiment på tisdag 13/3 få var sin isbit vid ett bestämt klockslag och er uppgift till denna dag är att tänka ut vad är det för utrustning man behöver för att bevara isbiten så länge som möjligt.

Uppgift 3: Samma som föregående men, men tvärtom:
Hur ska man göra för att på kortast tid få isbiten att smälta? Skriv en rapport och redovisa med bilder/foto som ni själva har tagit.

Uppgift 4: Experiment- Vilken termos är bäst?
Ni kommer att få se ett antal termosar och ni ska svara på frågan:
- Vilken termos är bäst?
Detta ska ni diskutera i grupper och tänka på vilka faktorer som ska vägas in?
Det finns mycket att ta hänsyn till- inte bara termosens förmåga att hålla värme/kyla utan även sådant med design och funktion att göra. Kanske även priset?!
I den här uppgiften ska ni känna er som reportrar i REA (=Tv-program "PLUS för ungdomar") eller experter på Konsumentverket (Råd & Rön) och utforma tester. Gör en film av hela det och redovisa för mig.